Pressemeddelelser

En brugervenlig opsætning gør journalisten venligsindet over for din presse- meddelelse

Følgende er et uddrag fra min bog om PR og pressemeddelelser ”Få det fortalt” Gyldendal Business 2009. Du kan læse mere om bogen her.

Det er vigtigt, at din pressemeddelelse har en overskuelig og indbydende opsætning. Den skal visuelt udstråle brugervenlighed. Når journalisten åbner mailen, skal hun kunne aflæse det vigtigste på ét skærmbillede – uden at det er nødvendigt at scrolle. Hvis pressemeddelelsen består af en lang og massiv tekst, bliver journalisten træt på forhånd og gider ikke investere så megen energi i pressemeddelelsen. Hun opgiver på forhånd at sætte sig ind i sagen, når pressemeddelelsen virker tung.

Når du sætter pressemeddelelsen op på en overskuelig måde, bliver det lettere for journalisten at orientere sig i teksten, og samtidig signalerer du forståelse og respekt for journalistens pressede arbejdsvilkår. Hun bliver mere positivt stemt over for dit ærinde.

Sådan laver du en overskuelig opsætning

• Emnefeltet skal tænde journalistens nysgerrighed. Fx: ”Hvordan bliver du millionøse, og hvad har forhindret dig indtil nu?” Ordet ”pressemeddelelse” er ikke nødvendigt i emnefeltet. Skriv altid din pointe i emnefeltet: ”Kloaksystemet kan ikke klare den ekstreme regn”. Og vær sikker på at overskriften er til at forstå. Det er fx svært at forstå et emnefelt som dette: ”Blumøller a/s vil også til fest på Skrøbelev Gods”.

• Indsæt gerne logo allerøverst i pressemeddelelsen, så journalisten hurtigt kan aflæse, hvem der er afsender. Eller sæt navnet på virksomheden eller organisationen øverst.

• Uddybende information om virksomheden/organisationen/nyheden kan eventuelt indsættes i en boks nederst i teksten.

• Bruger du ordet ”pressemeddelelse”, så sæt det allerøverst i teksten, eventuelt i venstre side og logo i højre side.

• Skriv en faktuel rubrik med en klar vinkel og en uddybende underrubrik.

• Brug kun én skrifttype (font) i brødteksten. Vælg en funktionel font med fødder, der er let at læse. Ikke en smart der trækker fokus væk fra indholdet. Undgå VERSALER (caps lock) i hele ord, de er svære at læse.

• Undgå smart reklamelayout med en masse visuelle virkemidler, der står og blinker som neon. Keep it simple. Det skal være let at aflæse.

• Lav korte afsnit med luft imellem (dobbelt linjebrud) som man gør på nettet. Et afsnit skal næppe være på mere end fire-fem linjer.

• Brug korte ord og korte sætninger, så teksten visuelt udstråler, at den er let at læse.

• Brug højest en side til pressemeddelelse og gerne kun et skærmbillede til selve brødteksten.

• Highlight vigtige ord. Når øjet glider ned over teksten, skal øjet finde ord, der fanger, så øjet går tilbage til starten og læser forfra.

• Men highlights må ikke være forstyrrende. Undgå mange typografiske virkemidler til at fremhæve, ikke både understregning, fed og kursiv. Highlight tre-fire ting i teksten. Brug eventuelt mellemrubrikker som highlight.

• Skriv to-tre mellemrubrikker, der giver teksten en overskuelig opdeling. Mellemrubrikkerne skal kort og faktuelt angive indholdet i de kommende afsnit. De giver journalisten mulighed for hurtigt at aflæse tekstens disposition. Når øjet glider ned over teksten, får man et hurtigt overblik og kan gå tilbage til toppen og læse detaljeret.

• Brug gerne link, men undgå lange ulæselige linkadresser. Det skæmmer og afskrækker.

• Mange faktuelle oplysninger kan med fordel opstilles i punktform. Men ikke sammenhængende argumenter.

• Din pressemeddelelse må visuelt gerne adskille sig fra dine konkurrenters. Læs dem og giv dine pressemeddelelser et lidt andet layout.

Brug foto

• Brug gerne foto som blikfang, når du skriver om produkter. Foto får journalisten til at kigge længere. Det skal være gode, professionelle fotos, der er visuelt indbydende. Fx af en smuk sangerinde eller af en iøjnefaldende designet bogstøtte. Skriv en kort illustrationstekst, der fortæller, hvad billedet forestiller.

• Bruger du foto, så vær sikker på, at billedet er let at aflæse. Mange pressemeddelelser om produkter, er ofte ledsaget af fotografier som er flotte, men hvor det er svært at se hvilken historie, de fortæller. Billedet skal understøtte din overordnede pointe. Fuldend sætningen: ”Det mit foto viser, er at …” Kan du ikke fuldende den, skal du næppe bruge billedet.

• Når du indsætter foto i mailen, skal de være i en lav opløsning, så journalisten ikke skal bruge lang tid på at downloade dem. Indsæt link hvor journalisten kan hente billederne i høj oplæsning.

Citater fra kilder jeg har interviewet i bogen:

Gode billeder får mig til at kigge længere

Camilla Kjems, Chefredaktør, Femina

"Billeder kigger jeg altid på. Et godt billede med fx et produkt eller en person kan fange min interesse og få mig til at kigge længere. Omvendt kan en god historie ryge i skraldespanden, hvis der ikke er et godt foto, fordi det tager for lang tid for os selv at lave et godt foto. Så skal man først have fat i produktet osv. Mange af de små firmaer, der sender produkthistorier til os, ville ofte være bedre tjent, hvis de fik en professionel fotograf til at tage billeder for dem. Billedet skal indsættes i mailen i en lav opløsning, så mailen ikke tager for lang tid at åbne, og samtidig skal den vedhæftes i en fil med høj opløsning."

Opsætning skal ikke være tungt

Jette Holm, indlandsredaktør, Berlingske Tidende

"Folk, der sender pressemeddelelser, skal huske, at de også skal layoute deres pressemeddelelse. Det er ikke nok, at de har en god tekst, hvis layoutet er tungt og afskrækkende. Hvis teksten er for tung eller uoverskuelig, bliver man træt på forhånd. Udformningen skal være overskuelig med luft og highlightede ord, så det er nemt at finde rundt i teksten, når man skimmer den. Rubrikkerne skal fungere som en umiddelbar indgang, der er til at forstå. Jeg er glad for pressemeddelelser fra Ugeskrift for Læger. De laver et ultrakort resumé af de vigtigste artikler, og så er der et link til selve artiklen, hvis man vil læse videre. Ugeskriftet udkommer mandag, men vi får dem onsdagen før. Det er topservice på kort form. Jeg bliver skeptisk over for en pressemeddelelse, der er udformet som en færdig artikel. Eller PR-bureauer, der laver alt for pakkede pressemeddelelser, der forsøger at styre min hånd. Det fungerer bedre, når teksten består af et ekstrakt, hvor det vigtigste står, og så med link hvis man vil have supplerende oplysninger."

Man skal layoute sin pressemeddelelse

Camilla Kjems, Chefredaktør, Femina

"Hvis skriften er kedelig og gammeldags mister man interesse. Virker den for tung, gider man ikke gå i gang. Man skal dele teksten op i små dele, der giver mulighed for hurtig afkodning. Det er også en god idé at få en farve ind i pressemeddelelsen, og fx lave en ramme, så den bliver visuelt indbydende. Men pressemeddelelsen skal ikke udformes som en færdig artikel. Det bruger vi ikke. Når folk laver rubrikken i pressemeddelelsen, skal de tænke, som når de laver en artikel, men selve teksten skal ikke skrives som en artikel."

Troværdighed skabes af et professionelt udtryk

Camilla Kjems, Chefredaktør, Femina

"Troværdighed handler om professionalisme. At der er en skarp vinkling som holder. Både i emnefelt og rubrikker. At produktet og billederne ikke ser amatøragtige ud. Til gengæld må en pressemeddelelse om kræft godt se lidt kedelig ud, der skal være overensstemmelse mellem emnet og udformning. Troværdighed handler også om at afsender og budskab passer sammen. At de fremstår som en troværdig afsender af netop det budskab."

 

Seneste artikler

Pressemeddelelser

Læs hvordan du gør journalisten positivt stemt over for din henvendelse med en brugervenlig opsætning. Teksten er et uddrag fra min bog om PR og pressemeddelelser ”Få det fortalt” Gyldendal Business 2009.…

Læs mere »

Bryllupstalen

Her er en arbejdsplan, der viser hvordan du hurtig og let får skrevet den perfekte bryllupstale.…

Læs mere »

Festtalen

Læs her hvordan du skriver en levende festtale til komfirmanden, fødselaren, brudeparret, studenten eller andre der har fortjent en god festtale.…

Læs mere »

Seneste blogindlæg

Copyright © 2007-2015 | Søren Marquardt Frederiksen | Kontakt »

Top ^